onsdag, augusti 05, 2009

Det är klart att vi ska drömma!

Jag förstår inte.

Genom Christoffer Järkeborns blogg hittar jag en länk till Gustaf Fridolins debattinlägg, ett inlägg som varnar för drömmar och förebilder och en tro att du kan. Det var det konstigaste jag hört åtminstone den här veckan. Han ställer drömmar om att ha sin framtid i sina egna händer emot utbildnings- och jobbmöjligheter vilket i min mening är absurt.

Om inte drömmen om det liv jag vill ha, vad jag vill göra, var jag vill vara, skulle finnas - varför skulle jag då vilja utbilda mig? Nej, man kan inte äta drömmar. Men utan att tro på sig själv och att man kan uträtta stordåd så är det också svårt att hitta matlusten. Förebilder är sjukt viktiga, kanske allra viktigast-precis som Christoffer skriver- just för människor som växer upp i områden med stort utanförskap.

Skomakaren ska inte bliva vid sin läst.

Inga kommentarer: