tisdag, augusti 04, 2009

Fattigt

Johan Ingerö skriver så bra om Expressens fattigdomsserie. Ni kanske såg framsidan av tidningen häromveckan. En hip-hopkille med ledsen blick med texten "XXX har bara råd med ett par jeans" eller något liknande. Precis som någon av kommentarerna skriver till Ingerös text är ju frågan om hur många jeans de skulle ha råd med om man inte köpte det dyraste paret.

Levis eller Dieseljeans var helt klart de de coola hade när jag var ung tonåring också. Men det fanns inte på kartan att jag skulle ha pengar till jeans för närmare tusen kronor. När jag var 14 år ärvde jag dock ett par slitna Levis av min kusin och jag har nog aldrig känt mig så cool. Om det nu har blivit så stört mycket svårare att inte vara helt rätt i dag än vad det var för femton år sedan (vilket jag har lite svårt att tro) så är det väl den typen av attityder som behöver motverkas. Att bara ha råd med ett par märkesjeans är inget tecken på fattigdom.

Inga kommentarer: