onsdag, maj 02, 2007

Att äga är att ha verklig trygghet, eller hur jag räknade ut min dåliga kapfaktor.

Marie Wickberg har skrivit en krönika på Politikerbloggen, en krönika som fick mig att tänka en del på mig själv och vem jag är.

Titta här :
Jag äger ingenting (nej inte jag heller) och tillhör alltså den dryga tredjedel av Sveriges befolkning vars sparade kapital är lika med noll. Efter inköpet av en gammal skräpig Audi, som numera är såld, är till och med mina skulder större än mina tillgångar. (men herregud, jag som inte ens har körkort än mindre haft en bil) Överlag är jag ett tämligen dåligt kap. (ett sämre, det är tydligt det)
Det är faktiskt ganska många som inte äger någonting. En majoritet av dessa är kvinnor. Vi äger så lite som en hundradel av allt som går att äga på jorden. Man kan fundera på om bröst på något sätt står i vägen för en aktieportfölj. Mina är ganska små, så i teorin borde det inte bli något problem.( och eftersom mina bröst faktiskt är ganska stora så bör det i teorin bli problem för mig att ha en aktieportfölj)

Ja, men det kändes uppiggande. Ett dåligt kap!

Inga kommentarer: