fredag, juli 27, 2007

Slampighet som feministisk strategi

Efter en dag då jag i vanlig ordning ägnat mig åt att läsa deckare (tror att det just nu är 8 av 10 böcker på läsartoppen som är av deckarkaraktär. Jag är en av dem som gjort att det blivit så) och lagat en supergod GI-måltid med efterrätt så börjar jag så sakteliga också ta mig ut ur denna välbehövliga sommarkoma. Ser fram emot att åka hem på söndag, och ser fram emot Pride. Har kikat lite i programmet, och tänkte snabbt lyfta fram några punkter:

Do I look like a slut? Slampighet som feministisk strategi
Queermaffian
Panelsamtal om hur slampighet kan ses som en feministisk strategi. På vilket sätt och vilka är de medföljande problemen? Är slampighet alltid kopplat till femininitet eller kan man vara en machoslampa?
Pride House: 30 jul 18:15 - 19:00.
Vissa punkter känns helt enkelt underbara!

Kom in i matchen!
Sveriges Förenade Gaystudenter och Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Diskussion kring genus, sexualitet och normer inom den akademiska världen och inom idrottsvärlden. Hur skapas och återskapas normer inom de olika miljöerna och hur visar sig heteronormativiteten i lärosalen/på idrottsarenan?
Pride House: 01 aug 14:00 - 14:45.
Förstås. Jag tror att diskussionen kan bli riktigt intressant. Framförallt som då min ingång till ett student/utbildningspolitiskt engagemang kommer genom den feministiska och queerakademiska kontexten*. Ja ni ser. Jag kan inte ens beskriva det utan att skriva ordet kontext. Som för övrigt är ett väldigt vackert ord.

Bryt! En queerpedagogisk workshop mot heteronormer
Forum för levande historia och RFSL Ungdon
Kom och delta i en interaktiv workshop med fokus på normkritik och heteronormativitet! Föranmälan görs i infodisken på Pride House, maxantal är 15 deltagare.
Pride House: 30 jul 17:00 - 17:45.
Här vill jag bara lyfta fram att då jag hösten 2003 skrev c-uppsats så kunde man inte googla sig fram till ordet "queerpedagogik". Då min uppsats handlade om pedagogik och queerteori så bestämde jag, efter influenser av böcker som Genuspedagogik, att jag skulle kalla min uppsats Queerpedagogik.
Den uppsatsen länkar Forum för levande historia till i några av sina material. Och det är fantastiskt glädjande att ordet i dag är relativt vedertaget. Det ni!

*Den feministiska/queerakademiska kontexten kan beskrivas i ord som studier i genusvetenskap, studier i kvinnor och kvinnlighet i kristendomens historia, uppstartande av feministiskt fanzine & förening, uppsatser om den naturliga kvinnan, om leksaker och genusperspektiv i den svenska förskolan och queerpedagogik, ansvarig för jämlikhet&mångfalds arbetsgruppen i SACO Studentråd. Och så vidare och så vidare.

Inga kommentarer: