torsdag, oktober 26, 2006

Riksdagen och snö och lite annat

Idag var jag tillsammans med några andra i SACO Studentråds styrelse och hälsade på Magdalena Streijffert (ordförande S-studenter) på Riksdagen. Vi hade möte i utbildningsutskottets sammanträdesrum. Jag testade f ö hur det kändes att hålla i Sofia Larsens ordförandeklubba- och det kändes bra!
Även om syftet med besöket främst var att diskutera Utbildning Straffbart?, SACO Studentråds rapport som skrivits tillsammans med Umeå, Uppsala och Stockholms studentkårer, som hamnade diskussionen osökt på de föreslagna förändringarna inom A-kassan. Det är verkligen upprörande! Vad jag verkligen irriterar mig mig på är att allt snack om att man hanterar högre studier som en arbetsmarknadsåtgärd inom socialdemokratin, nu blir det ju ännu värre! När studerandevillkoret tar bort så kommer verkligen ännu fler människor att fortsätta studera om de inte får jobb, skuldsätta sig än mer och så vidare. Det positiva är väl att de åtminstone räknas in i arbetslöshetsstatistiken....

Ikväll hade jag min valberedningsintervju till ordförandeposten. Det var spännande! Det mest överraskande frågan var "vad tycker du om positiv särbehandling?"
I didn't see it coming!

I helgen är det styrelsemöte i Duved, nu ska alla VB, VR, proppar och motioner gås igenom en sista gång inför kongressen. I Duved är det snö. Exotiskt!

Inga kommentarer: